Ő lenne az
Tegnap ott hagytam abba, hogy elhoztam az autót, amivel kapcsolatban alig voltak elvárásaim. Mindössze azt vártam tőle, hogy sose hagyjon cserben, tegye a dolgát csendben biztonságban békességben egészségben, vigye a családot A-ból B-be télen nyáron, mindennemű nesz nélkül mindezt úgy, hogy vigyorogjak minden be- és kiszálláskor. Szinte nulla igény egy 16 éves, öreg romtól, ami már eljutott a holdra, sőt, lassan tart visszafelé.
Az volt a tervem, hogy használom az autót pár hétig, összegyűjtöm a tapasztalatokat, utána szervíz, és boldogság.
- ez a fellelési állapot
Amit az autóról tudni kell: 2001 év végi, azaz faceliftes, 530DA touring. 2015-ig egy gazdája volt németországban, ez idő alatt 280ezer km ment bele. A tulajdonos végig márkaszervízbe járatta, minden javítási számla megvan, törve nem volt. 2015-ben vette meg a srác akitől én vettem, két év alatt csaknem 100ezer km-t tett bele (én 377ezer km-rel vettem), szinte csak vidéki és autópályás utakat használva. Szerencsére jó tulaj volt, mindent és mindenből a legjobbat kapta az autó, úgyhogy ez is bíztató. Viszont nyilván nem minden ilyen idilli, hiszen valószínűleg kezdtek a srácra ránőni a hibák, amikre gondolom már nem akart áldozni, ezért is adta el. Viszont az autó az előéletével együtt őszinte, nem titkol semmit, ezért is mertem megvenni.
- azért azt elárulom, hogy nem véletlenül fotóztam ilyen messziről.
Ami kiderült a vásárlás előtt és az első két hét próbája alapján:
Ami egyből látszott, hogy a kasztni szép, vonalban vannak az élek, illesztések, fényezés ápolt, nem agyonkarcolt. Viszont kezd rohadni a tipikus helyeken, amihez gondolom a hosszú németországi múlt nagyban hozzájárul: Emelési pontok, kerékívek-lökhárító találkozásánál, hátsó lámpa alatt, ajtók alsó éle. Ezeket javítani kell. Nem vészes, de nem maradhat így.
A motornak szép, egészséges hangja van, húz rendesen, olajat egyelőre nem eszi, szerintem nem is fogja. Motortérben viszont van egy kis gond, a turbo előtti szívócső tömítése repedt, ezért egyrészt fütyül a fals levegő miatt, másrészt olajsár lengi körül ezt a részt. Filléres alkatrész, nem akadok ki ezen. Kartergázszűrő, gázolajszűrő 30000 km-enként cserélve volt és lesz is ezek után, ezen spórolni nem szabad. Ennek eredményeképp a turbo egészséges, nagynyomású szivattyú szintén. Kicsit füstöl feketén, de csak épp annyira, mint bármelyik öreg common rail, amik még mindig gyári befecskendezőkkel üzemelnek.
- először műszakilag teszem rendbe, az esztétika ráér, alapvetően így is szebb, mint társainak nagy része
A váltó szépen vált, viszont itt már van gond. A wandler cserélve lesz, ugyanis lockup nem üzemel, gondolom a lamellák szét vannak kopva.
Futómű: Na, az nincs. Hátul terpeszt, és nem a feszességtől :) Elöl zörög csattog, kuka az egész, támolyog összevissza, borzasztó. Viszont a lengéscsillapítók fél évesek, jó állapotúak.
Összegezve a javítanivalók:
- nyilván olajcsere, szűrők cseréje (olaj- gázolaj- kartergázszűrő), ez alap
- Futóműszilentek, lengőkarok, elöl-hátul-alul-felül, plusz egy kormányösszekötő
- első lengéscsillapítót valaki elfordítva tette be, meg kell igazítani
- turbócső csere
- szívósor csere (van rajta egy minimális repedés, nem vészes, de na)
- automata váltó wandler csere, utána olajcsere ott is
- karosszériamunka, kisebb rohadások javítása, illetve meg kell próbáljam a lehetetlent, egy rozsdamentes hátsó ablakot ebayezni hozzá, mert az menthetetlen
Ennyi, a többi már esztétikai kezelés, ott is lesz majd azért intéznivaló, erről is írok majd.
- azért lesz itt is mit csinálni, mindenesetre jövőbeli apuka, illetve kutyatulajdonosként azt kell mondjam, igazán átgondolt választás volt a belső tér színe....
Jelenleg az autó a szerelőnél van, és ezzel el is érkeztünk a jelenhez. A fent felsoroltak közül az automata váltó és a karosszériamunka kivételével mindent rendbetesz, a végszámlát már megkaptam. Annyit elárulhatok, büdzsébe még beférek, illetve a kasztnimunka még benne lesz a keretbe. A váltóról inkább ne beszéljünk... :)